Go to Top

Taxibranche afgelopen jaren gekrompen

Gepubliceerd op 01-10-2018

Door verschillende factoren is de taxibranche de afgelopen jaren veel kleiner geworden. Er zijn nog steeds veel faillissementen, in 2016 kwamen door faillissementen al ruim 1700 werknemers op straat te staan.  Ook de flinke bezuinigingen in aanbestedingen met name in de doelgroepenvervoer dragen er toe bij dat de branche met ruim 30% is gekrompen in de afgelopen vijf jaar.

Wanneer grote opdrachtgevers steeds verder de prijzen onder druk zetten zijn veel taxibedrijven genoodzaakt in eerste instantie in loon en in kwaliteit te snijden. Er wordt langer doorgereden met voertuigen met hoge kilometerstanden en de contracten die worden aangeboden aan personeel zijn bijna altijd tijdelijke parttime contracten met soms hele slimme constructies om bijv. wachtperiodes om te zetten in pauzes. Voor het leerlingenvervoer, regiotaxi en wmo-vervoer staan dus steeds lagere  vergoedingen.

Ook is er een flinke toename van het totaal aantal taxi´s sinds er geen examen meer hoeft te worden afgelegd om een taxi ondernemersdiploma te behalen om een taxibedrijf te beginnen. Dit heeft helaas ook tot nog verdere daling van de algehele kwaliteit in deze branche geleid.

De meeste taxibedrijven zijn klein,  75% van alle bedrijven heeft maximaal twintig man personeel. Van de overige taxibedrijven is maar 1% groter dan 250 werknemers.  Nog geen 12% werkt fulltime, iets meer dan de helft werkt maximaal 10 uur en ongeveer 15% werkt tussen de 10 en 20 uur. Veel moeders zijn in dienst om kinderen naar school te brengen en werken zo 2 keer per dag een paar uur. Ook een grote groep zijn de ouderen, iets meer dan de helft is ouder dan 50 jaar.

Opvallend detail is ook dat veel mensen maar van korte duur werken in de taxi branche. Ongeveer 1 op de 3 chauffeurs zijn binnen twee jaar alweer verdwenen omdat ze meestal een andere baan hebben gevonden. Vaak zijn deze mensen via re-integratie in de branche gerold en vinden na een relatief korte periode werk wat beter bij ze past.