Gepubliceerd op 20-11-2018

De Tweede Kamer is onlangs akkoord gegaan met een voorstel voor het afschaffen van de BPM belasting. Het idee hierachter is dat bedrijven zo worden gestimuleerd voertuigen aan te schaffen die minder Co2 uitstoten en dit komt weer ten goede voor het milieu. Echter zitten er flink wat hiaten in dit besluit met grote gevolgen voor de taximarkt.

Het grootste dilemma is dat er weinig tot geen oplossingen zijn voor taxibusjes. Volledig elektrische busjes geschikt voor 8 passagiers bestaan simpelweg niet dus worden taxibedrijven nu dus verplicht 45% belasting te betalen op nieuwe voertuigen. Dit zal dus automatisch doorberekend worden naar de consument/klant met hogere tarieven. Tellen we daarbij op dat de BTW van 6% naar 9% gaat dan betekend dat een flinke prijsstijging.

Er is lang gedebatteerd of het zorgvervoer uitgesloten zou worden van dit besluit, er waren veel kabinetsleden die hier voor waren. SP stelde zelfs een uitstel van twee jaar voor of om eventueel het voorstel helemaal te beëindigen.

Het KNV heeft een onderzoek laten uitvoeren waaruit is gebleken dat door deze maatregel de kosten met minimaal 14% zullen gaan stijgen. En aangezien de taxibusjes voor ongeveer 2% deel uitmaken van het totale verkeer zal de milieuwinst minimaal zijn. De KNV begrijpt niet waarom de kamer zich niets aantrekt van de petitie door zoveel mensen is getekend.

Het resultaat hiervan kan voor sommige bedrijven desastreus uitpakken. Te denken valt aan taxibedrijven met langslopende contracten waarbij tussentijdse prijsaanpassingen niet mogelijk is. Wanneer een dan nieuwe bussen (en/of gewone voertuigen) nieuw worden aangeschaft zullen die bedrijven door deze maatregel in de rode cijfers gaan. En dat resulteert uiteraard in financiële malaise en faillissementen. Taxibedrijven hebben dus geen keus en zullen als ze hun kop boven water willen houden de prijzen wel moeten verhogen.

Van een  minimale tegemoetkoming, uitstel van minimaal twee jaar, wilde de kamer niets weten. Volgens de KNV wordt de taxibranche onevenredig hard geraakt door deze maatregel. En dan valt te bedenken dat juist de nieuwste voertuigen de schoonste motoren hebben, dieselmotoren vanaf 2016 voldoen allemaal aan de EURO 6 norm en de uitstoot van die motoren zijn zeer gering. En juist de BPM is het hoogste bij nieuwe voertuigen (45%) en neemt trapsgewijs af naarmate een auto ouder wordt. Dus ligt het nu voor de hand dat taxibedrijven vanwege kostenbesparing over zullen gaan naar voertuigen van drie tot vijf jaar oud waar veel minder BPM op zit maar waar de uitstoot vele male schadelijker is. Kortom weer een briljant besluit van dit kabinet.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *