Go to Top

Steeds moeilijker een taxi te verzekeren

Gepubliceerd op 29-11-2018

Vanaf 1 januari 2019 hebben veel verzekeringsmaatschappijen hun voorwaarden voor het verzekeren van taxi’s nog verder aangescherpt. Vooral Avéro Achmea en Centraal Beheer winden er geen doekjes om en maken er geen geheim van nieuwe toetreders en met name eenmanszaken erg lastig te maken. De toegenomen schades liegen er niet om dus zijn ze genoodzaakt de grootste risicogroep te weren als klanten.

Op kop staan de grote steden als Amsterdam en Rotterdam waar het een ratjetoe aan zzp’ers zijn die er soms een erg “creatieve” rijstijl op na houden. En juist deze groep zien de grote verzekeraars liever gaan dan komen. Er zijn dan ook diverse maatschappijen die hebben besloten per 2019 te stoppen met het verzekeren van taxi’s. De opvallendste wijziging komt van Avéro Achmea die heeft besloten geen taxibedrijven te verzekeren met minder dan tien taxi’s.

Een nieuwe speler in de markt is De Vereende dit dit jaar al tot twee keer toe genoodzaakt zag de premies te verhogen. Andere bedrijven schuiven steeds meer naar tarieven toe die overeenkomen met deze nieuwkomer aangezien zij meer aan schadebedragen uit moeten keren dan dat er aan premies binnen komen. Het eigen risico is al bij veel bedrijven opgeschroefd naar minimaal € 1.000,-. Daarbij zijn de voorwaarden ook verscherpt, het voertuig mag niet ouder zijn dan zeven jaar en de bestuurder moet minimaal vier aantoonbare schadevrije jaren hebben.

Het lastige in dit vraagstuk is dat de verzekering verplicht is en wanneer er geen enkele verzekeringmaatschappij deze verzekering meer aan zou bieden een hele beroepsgroep zonder werk zou komen te zitten. Voorzitter van Stichting Taxibelangen Paul Dijkhuizen vindt dat de maatschappijen eigenlijk verplicht zijn deze verkering aan te bieden, maar wel zelf hun voorwaarden mogen stellen.  Het argument dat er op deze verzekeringen geen tot weinig winst wordt gemaakt weegt niet op tegen het feit dat verzekeringnemers geen alternatief hebben. Het zou zeer onwenselijk zijn als het resultaat zal gaan leiden tot onverzekerde taxi’s die zich genoodzaakt voelen onverzekerd hun werk te doen om hun gezin in levensonderhoud te voorzien. Wanneer dit zou leiden tot ernstige schade claims zouden verzekeringsmaatschappijen hier dus ook een aandeel in hebben. Het is wel weer een duidelijk voorbeeld van de noodzaak deze branche weer enigszins te reguleren.