Go to Top

Tesla Model S

Sinds 2012 op de markt en in het zakelijk segment de enige serieuze optie om volledig elektrisch te rijden: De Tesla. Iedereen kent hem inmiddels en het is een knap staaltje techniek wat Elon Musk op de weg heeft gebracht. De fabriek in Californië heeft bewust ingezet om de concurrentie aan te gaan met BMW, Mercedes en Audi maar dan met een volledige elektrische aandrijflijn, inspelend op de ontwikkelingen van de toekomst.

Wat de Tesla vooral onderscheidt van andere EV’s is dat de actieradius rond de 500 km ligt en daar kan bijna iedere klant mee van A naar B vervoert worden. Dat de auto zo ver kan komen is te danken aan het enorme accupakket wat in het midden van de auto is geplaatst. Er zijn verschillende accu pakketten en met het grootste pakket zijn afstanden tot over de 600 km mogelijk.

De bijzondere rijeigenschappen zijn vooral terug te vinden in het ontbreken van motorgeluid wat vooral opvalt wanneer er in de stad wordt gereden. Het is dan volkomen stil. Op de snelweg neemt door de windsnelheid het omgevingslawaai al snel toe en er is niet veel verschil meer hoorbaar met conventionele luxe brandstofauto’s. Dat acceleratie prestaties uitzonderlijk zijn is voor de klant van weinig meerwaarde maar het ontbreken van overgangen in versnellingen weer wel, het geeft de indruk dat de auto over de weg zweeft zonder enige aandrijving. Dit wordt als zeer rustgevend ervaren.

Het zitcomfort is matig te noemen, de hoofdruimte is beperkt vanwege de schuin aflopende daklijn en de achterbank geeft weinig ondersteuning aan de onderbenen, deze is aan de korte kant. De afwerking en de gebruikte materialen is nog niet te vergelijken met de grote Duitse merken die dit tot ware kunst hebben verheven. De veiligheid is dik in orde, er zitten in totaal 6 airbags (hoofd- en heupairbags plus twee gordijnairbags aan de zijkant) en de carrosserie doorstaat alle crashtesten met ruime voldoendes. De stoelen zijn allen verwarmd en het voordeel met elektrisch rijden is dat als er meteen wordt weggereden met ijskoude temperaturen de motor niet eerst warm hoeft te worden voordat de verwarming warme lucht afgeeft, deze is bij de Tesla direct beschikbaar.

Een steeds belangrijker punt waardoor sommige klanten voor de Tesla kiezen is de nul uitstoot waardoor er klimaat neutraal gereden kan worden. Het lastige is natuurlijk dat wanneer de stroom niet groen is opgewekt de auto zelf wel klimaat neutraal rijdt, maar de vervuiling natuurlijk al is gemaakt bij het opwekken van de stroom. In Nederland is helaas nog geen 8% van alle stroom die in Nederland wordt opgewekt groen dus kunnen we stellen dat ook de Tesla’s nog niet klimaat neutraal rijden. Maar we gaan de goede kant op.