Go to Top

Wellicht einde meldpunt Taxiklacht

Wellicht einde meldpunt Taxiklacht

Gepubliceerd op 13-09-2018

Taxiklacht.nl houd binnenkort waarschijnlijk op met bestaan vanwege het beëindigen van de subsidie. De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat vindt dat de branche zichzelf financieel moet zien te rooien. Taxiklacht heeft al gezocht naar alternatieven voor de subsidie, echter tot nu toe, zonder succes.

De staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft de laatste subsidieaanvraag afgewezen. Volgens haar is de markt dusdanig veranderd dat het niet meer nodig is om Taxiklacht te subsidiëren. Door de opkomst van bijv. TTO’s (Toegelaten Taxi Organisatie) zijn de klachtenprocedures versimpeld en zijn chauffeurs onderling ook verplicht elkaar in de gaten te houden. De vele apps die de ronde doen maken het ook vele male makkelijker om klachten in te dienen. De overheid heeft hier geen taak meer in.

Volgens de cijfers van Taxiklacht is het medium wel degelijk van belang. Aangezien er ongeveer 9.000 taxi’s in Nederland zijn die toch voor het merendeel allemaal aan het rijden zijn en Taxiklacht gemiddeld  800 klachten per jaar afhandelt leert een simpele rekensom ons dat dus bij 1 op de 9 taxi’s een klant ontevreden is op jaarbasis. En elke vorm van controle is van belang, zeker na de liberalisering van de taximarkt in 2006 is de kwaliteit vaak ver te zoeken geweest.

Het schijnt volgens Lia Roefs (voorzitten SLKT) erg moeilijk te zijn alternatieven te vinden voor de financiering. SLKT heeft al meerdere stappen hierin genomen maar dit heeft helaas nog niet tot het gewenste effect geleid. De leden van de KNV voelen er weinig voor de kosten met elkaar te delen.

Er wordt nog geprobeerd aandacht te vragen in de Tweede Kamer over dit onderwerp want op 20 september is er algemeen overleg. Mocht dit op niets uitdraaien dan is dit wellicht het einde van Taxiklacht.